tiistai 4. toukokuuta 2010

Uusi tuttavani Google Analytics

Tällä kurssilla teen ensimmäistä kertaa tuttavuutta verkkosivujen kävijäseurantaohjelmiin tai pikemminkin ohjelmaan. Asensin Google Analyticsin omaan blogiini sekä vanhempieni kampaamon verkkosivuille ja olen ehkä hieman hurahtanutkin sen seurantaan.

Analyticsin avulla voi seurata kävijämäärän ja sivulatausten lisäksi monia muita seikkoja liittyen kävijöiden taustaan ja käyttäytymiseen, verkkosivujen sisältöön ja miten kävijä ylipäätänsä päätyi sivuille. Ainakin kokemattomalle Analytics on hyvä palvelu verkkosivujen kehittämiseen, sillä raportit ovat monipuoliset ja selkeät. Myös Google Analyticsin ohjeet ovat selkeät ja apua sen käyttöön voi etsiä keskustelupalstalta, videoista tai helpcenteristä. Google Analyticsin voi myös integroida AdWords (hakusanamainonnan optimointi) ja AdSense (mainostulojen hankinta) ohjelmiin.

Toinen kävijäseurantaohjelma johon olen tutustunut, on vanhempieni Kampaamon verkkosivuihin liittyvä seurantaohjelma. Kampaamon kotisivut on tehty suomalaisella maksullisella kotisivujentekopalvelulla, jossa on myös oma kävijäseurantaohjelma. ”Peruskävijäseuranta” on maksuton ja ilmoittaa vain kävijä- sekä sivulataustenmäärän. Laajemmista tilastoista peritään lisämaksu. Pienyritykselle maksuton Google Analytics onkin siis varsin oiva väline, kun markkinointibudjetti on minimissään.

2 kommenttia:

  1. Asensithan myös kampaamon sivuille Analyticsin?

    VastaaPoista
  2. Asennettu on, ja seuraan lähes päivittäin tapahtumia. Noista Analyticsin raporteista saa ihan loistavia vinkkejä sisällön ja näkyvyyden parantamiseen... Kun vielä itse salongin omistajille saisi taottua, että miksi näitä raportteja tulee seurata :D!

    VastaaPoista