tiistai 4. toukokuuta 2010

Mobiilimarkkinointi

Tässä kirjoituksessa referoin “Insights into the implementation of mobile marketing campaigns” artikkelia, joka julkaistiin International Journal of Mobile Marketing lehdessä (2007). Artikkelin on laatinut Karjaluoto, Lehto, Leppäniemi ja Mustonen. Ensimmäisenä käyn läpi artikkelissa esitetyt mobiilimarkkinointikampanjan vaiheet, jonka jälkeen esitän kirjoittajien tekemän tutkimuksen.

Suunnittelu
Ennen markkinoinnin aloittamista tulee yrityksen integroida mobiilimarkkinointi myös muuhun markkinointiin, sillä kaikella yrityksen markkinoinnilla tulisi olla yhteinen tavoite. Kampanjaa suunnitellessa huomioidaan myös budjetti ja näin uuden median kohdalla budjetin määrittely saattaa olla haasteellista, sillä aikaisempaa tietoa ja kokemusta löytyy niukasti.

Suunnitellessa tulisi pitää mielessä, että mobiilimarkkinoinnin avulla asiakas tavoitetaan mistä tahansa. Itse viesti tulee suunnitella hyvin tarkkaan johtuen kanavan yksilöllisestä luonteesta sekä rajatusta sisällön määrästä.

Kehittely
Mobiilimarkkinointi on kontrolloitua ja usealla alueilla/mailla on omat sääntönsä, jotka suojaavat asiakkaan yksityisyyttä. Kuten moneen muuhunkin markkinointiin tarvitaan myös mobiilimarkkinointiin asiakkaan lupa vastaanottaa markkinointiviestejä. Kampanjan kehittelyn kannalta tulee huomioida kenelle viesti lähetetään ja mistä mahdollisten asiakkaiden yhteystiedot otetaan (esim. yrityksen omasta tietokannasta).

Toteutus
Perinteisen tekstiviestin rinnalle on nousemassa muita mobiilimarkkinoinnin keinoja kuten multimedia viestit sekä matkapuhelimeen lähetettävät sähköpostit. Uusien keinojen avulla pystytään lähettämään monipuolisempaa viestiä (mm. kuvaa), kuin mitä 160 merkkiä sisältävällä tekstiviestillä. Tekstiviesti pitää kuitenkin pintansa sillä uudemmat keinot vaativat kehittyneempää tekniikkaa niin lähettäjältä, kuin myös vastaanottajalta ja niiden kustannukset ovat korkeampia kuin tekstiviestin.

Seuranta
Mobiilimarkkinoinnin tuloksien seuranta ja mittaaminen on varsin helppoa. Asiakkaat voivat reagoida viestiin heti viestin vastaanottamisen jälkeen ja lähetettyjen viestien määrä on aina tiedossa.

Tehty tutkimus
Karjaluoto, Lehto, Leppäniemi ja Mustonen toteuttivat tutkimuksen kolmesta erilaisesta mobiilimarkkinointikampanjasta. Jokaisella kampanjalla oli oma vastuuhenkilö, joka oli työskennellyt mobiilimarkkinoinnin parissa.
Ensimmäisessä kampanjassa ravintolan asiakkaille lähetettiin kutsut heidän teemailtaansa tekstiviestillä, multimediaviestillä, sähköpostilla, sähköpostitse sekä matkapuhelimeen lähetettävällä verkkosivulla. Kutsun sai 7160 henkilöä ja 3 % heistä rekisteröityi iltaan.

Toisessa kampanjassa asiakas sai puhelinsoiton, jossa vastaanottajaa kosiskeltiin uuden klubin avajaisiin ja kehotettiin vastaamaan kutsuun tekstiviestillä (ohjeet vastaamiseen lähettiin erillisellä tekstiviestillä). Kampanjan lopputulos oli erittäin hyvä ja klubi päätyi pitämään kahdet avajaiset suuren yleisömäärän johdosta.

Kolmannessa kampanjassa asiakkaita houkuteltiin osallistumaan uuteen elokuvaan liittyvään arvontaan useiden yhteistyökumppaneiden omilla verkkosivuilla. Tässä kampanjassa mobiili oli vain osa käytettyä markkinointi mixiä. Kampanjan tuloksena 70 000 osallistuneesta, 63 % antoi yritykselle luvan mobiili- ja sähköpostimarkkinointiin.

Tutkimuksessa todettiin, että mobiilimarkkinointi toimii parhaiten osana muuta markkinointi mixiä, ei itsekseen. Mobiilimarkkinoinnin kuten myös muun digitaalisen median toimivuutta tulisi testata aina ennen kampanjan toteutusta. Sen jälkeen kun viesti on lähtenyt yleisölle, ei sitä voi enää vetää takaisin. Mobiilimarkkinoinnissa myös ajoitus on tärkeä, sillä harva meistä haluaa vastaanottaa viestejä esim. keskellä yötä.

Parhaiten mobiilimarkinointikampanjat onnistuvat, kun ne saavat asiakaan reagoimaan, esim. Osallistumaan kilpailuun tekstiviestillä tai sähköpostitse.

1 kommentti: