Kahdeksan tuntia asiaa elämyksistä, sähköisestä liiketoiminnasta ja rahasta... kiivaassa tahdissa.
Seminaarissa oli puhujia monipuolisesti, niin kotimaasta kuin myös ulkomailta, ja kaikilla oli kovasti kerrottavaa. Odotukset olivat siis korkealla. Aamupäivän osalta suurin anti oli David Hargreavesin luento “How does music affect customer´s behaviour?” sekä Terry Kanen “The Global Travel Industry in 2020. How to secure human touch and experience excellence through the application of technology?”. Varsinkin jälkimmäistä kuunnellessa olisin voinut vaikka skipata lounaan ja jäädä kuuntelemaan luentoa. Esitys oli erittäin hyvä ja yhdisti syy-seuraussuhteita sekä antoi ainakin itselleni “ahaa-elämyksiä” joita olin tullut hakemaan. David Hargreavesin luento jäi harmiksi hieman pintapuolisemmaksi (aikataulun tiukkuudesta johtuen?), mutta hän jätti kuulijoille useita vinkkejä siitä mistä aiheesta voi saada lisätietoa.
Iltapäivällä valitsin Matka alkaa verkosta -luennot. Jenni Glad (Mobiilimarkkinoinnin mahdollisuudet tulevaisuudessa hotelli- ja matkailualalla) esitteli mielestäni hyviä ideoita matkailualan mobiilimarkkinointiin. Yritysten tulisi tarttua näihin ideoihin, sovittaa ne omiin palveluihinsa sopivaksi ja ainakin kokeilla saavuttaa asiakkaita mobiilin avulla.
Sirkku Laineen esitys ”Augmented Reality” oli kattava. Vaikka aihetta oli käsitelty aikaisemmin kurssillamme, sain silti esityksestä paljon uutta irti. Harmi, että toisen puolen (Maailman Matkailupäivä) esitykset jäivät kuulematta. Ehkä tulevaisuudessa kaikki esitykset voisi videoida ja esittää seminaarin verkkopalvelussa (ja ehkä levittää YouTubeen… ;).
Asia joka häiritsi, oli liian tiukka aikataulu. Usea puhuja kommentoi jo ensimmäisissä lauseissaan kuinka tiukalle esitys menee ajan kanssa. Olisin karsinut pois iltapäivän työpajaosion, jotta luennoissa olisi päästy syvemmälle. Jokainen ehti varmasti verkostoitua ja vaihtaa mielipiteitä päivästä kahvitaukojen, lounaan sekä iltaohjelman aikana.
Ensi vuonna taas!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti